esmaspäev, 24. september 2018

Turvaline ja tark tehnoloogia kasutamine

Praegusel info ja tehnoloogia ajastul on juba noorest east inimestel telefonid või muud nutiseadmed. Siis
kui vanematel pole aega lapsega tegeleda või tal on vaja muid asju teha on telekas, arvuti või mõni teine
nutivahend parim “lapsehoidja” aga ka siis peaksid lapsevanemad teadlikud olema, millega laps seal
tegeleb.
Laps puutub tehnoloogiaga kokku juba väga varajases eas, arvutist pannakse multikaid või lastakse
internetti mängima, et juhtida nende tähelepanu mujale. Nii võib laps sattuda paljudele mittesobivatele
lehekülgedele ja sellepärast oleks hea kui vanem oleks vahepeal kõrval ja jälgiks, mida laps teeb.
Samas on ka palju spetsiaalselt lastele mõeldud lehekülgi, kust ei saadeta teistele lehtedele edasi või
mis õpetavad kuidas internetis käituda tuleb ja kuidas liikuda turvaliselt internetis ringi. Sellistel lehtedel
pole ainult mänge vaid ka videosi. Ka lasteaias ja koolis õpetatakse ja näidatakse lehekülgi, kus saab
mängida enamasti harivaid mänge. Paljud leheküljed ei vaja kasutajaks tegemist aga see ei tähenda,
et ei peaks jälgima, mida laps internetis teeb. Ka vanemad lapsed ei pruugi olla internetis nii turvalises
keskkonnas kui nad arvavad ja seetõttu tuleks neid vahepeal juhendada ja rääkida igasugustest
ohtudest internetis ja nutiseadmetes. Lapsel on võimalik ka arendada oma emakeele oskusi ja õppida
inglise keelt läbi mängude ja videode. Lapsel on ka võimalik endavanuste lastega tuttavaks saada ja
see laiendab ka tema suhtlusvõimet, ta leiab rohkem teemasid millest teistega rääkida. Samas aga
peaks laps ka ettevaatlik olema suheldes läbi suhtlus lehekülgede, sest mõned inimesed võivad väita,
et nad on keegi teine ja küsida infot tema kodu kohta või muude tähtsate asjade kohta mida ei tohiks
jagada või kokkusaamisi kokku leppida.
Täiskasvanu roll on juhendada lapsi, kuidas ja mis lehekülgedel nad käia võivad. Kui vanem ei tea
kuidas juhendada oma last siis seda saab teada targalt internetis leheküljelt, mis annab soovitusi mida
ja kuidas lastele seletada kui aga vanemal pole aega saab ta lasta lapsel vaadata netilambaid, kus on
kõik ohud väga hästi ja lihtsalt ära seletatud. Täiskasvanutel on võimalik laste internetis käimine
turvalisemaks muuta tehes neile enda kasutaja arvutisse või mõnda teise nutiseadmesse. Lapsevanem
peaks ka lapsega kokku leppima millal ja kui kaua laps arvutis võib olla. Ka lasteaias ja koolis olevad
õpetajad saavad õpetada lapsi paremini internetti kasutama ja juhendavad neid laste jaoks mõeldud
lehekülgedele. Kui lapsel on vaja kuskile leheküljele teha kasutaja, et seda lehekülge kasutada siis
tuleks vanemal või õpetajal see üle vaadata, kas see on ikka vajalik lehekülg lapse jaoks.
Samamoodi tuleks ka õpetada lapsele korrektse parooli väljamõtlemist ja meeldejätmist (parooliks ei
tohi olla miski, mille teised inimesed välja võivad mõelda). Samamoodi tuleks ka õpetada, et oma
paroole ei tohi jagada teistega isegi kui nad pakuvad mingit head vahetuskaupa. Lapsevanem ja
õpetaja peaksid olema valmis last aitama igal hetkel seoses internetiga ja selles olevate juhtudega ja
õpetama lapsele kuidas neid ennetada.


Arvutid ja teised nutiseadmed laste jaoks ei ole halvad kuni kõik on lapsevanematel kontrolli all. Lapsel
on võimalik arendada oma keelelisi, matemaatilisi ja loogilisi oskuseid samas ka lastel on võimalik
leida sõpru ja lihtsalt mängida. Lapsevanem peaks juhendama last ja aitama teda kui tekib mingi
mure seoses internetiga.
Kasutatud kirjandus:


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Haridustehnoloogilise uurimistöö analüüs

Valisin haridustehnoloogilise uurimistöö analüüsi jaoks Angela Mölderi magistritöö “Digipädevuste hindamine põhikooli väikeklassis”. Valisi...